Opdracht met primaire en secundaire bronnen over de dood van een prehistorisch lijk. Leerlingen beantwoorden de vraag: Hoe is de Tollundman aan zijn einde gekomen?
Lees MeerActiverende opdracht waarbij leerlingen de juiste tekstbronnen moeten koppelen aan de juiste beeldbronnen.
Lees MeerActiverende opdracht waarbij leerlingen de juiste tekstbronnen moeten koppelen aan de juiste beeldbronnen.
Lees MeerEen activerende opdracht waarbij leerlingen een rijtje van vier begrippen te zien krijgen. Ze moeten kunnen uitleggen waarom er één niet bij hoort.
Lees MeerOpdracht met tekstbronnen over de gevolgen van de Industriële Revolutie. Leerlingen geven daarna voor- en tegenargumenten over de stelling: De Industrialisatie verbetert het leven van mensen op de wereld.
Lees MeerActiverende opdracht met primaire bronnen uit de tijd van de schoolstrijd tussen 1870-1917. In de rol van liberaal, socialist of confessioneel bestuderen leerlingen de bronnen en wordt het debat in de klas ook nagespeeld.
Lees MeerActiverende opdracht over de revolutiepoging van Troelstra in 1918. Met tekstkaartjes, afbeeldingen en vragen over de mislukte revolutie en de politieke stromingen in deze tijd.
Lees MeerEen activerende opdracht waarbij leerlingen een rijtje van vier begrippen te zien krijgen. Ze moeten kunnen uitleggen waarom er één niet bij hoort.
Lees MeerOpdracht met een leestekst over de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki. Leerlingen beantwoorden vragen en stellen daarna in tweetallen een protocol op voor de VN.
Lees MeerOpdracht waarbij de leerlingen leren om stapsgewijs spotprenten over de Koude Oorlog op een juiste wijze te interpreteren.
Lees MeerEen activerende opdracht waarbij leerlingen een rijtje van vier begrippen te zien krijgen. Ze moeten kunnen uitleggen waarom er één niet bij hoort.
Lees MeerOpdracht waarbij leerlingen in tweetallen een interview houden met een ouder familielid. Ze maken en stellen vragen over verzuiling, ontzuiling en migratie in Nederland na 1945. Hier maken de leerlingen een verslag van.
Lees Meer